úterý, ledna 21, 2014

Teorie Relativizace

Palachův týden máme tak nějak za sebou. Ne, že by vás to zajímalo. Vsadím se, že ten nový balzám na rozpraskané rty je důležitější, ale i tak.


Minulý týden ve čtvrtek jsem šla k filozofické fakultě, kde se měl konat pietní akt za Palacha a vernisáž  výstavy ke všem živoucím pochodním (doporučuju navštívi, je to hned u vchodu do filosofické fakulty). Nic hezkého, je mi to jasný. A stejně, mě a mého hluboko uvnitř pohřbeného vlastnenečka to fascinuje.
 Upálit se za svobodu. Upálit se pro jiné. Zahodit svou budoucnost pro budoucnost jiných. Ukázat nejen nepřátelům, ale i těm věčně nespokojeným, co nadávaj Rusákům a bojují o svobodu v teple domova, že tu stále ještě někdo je.

Rektor filosofické fakulty začal s krásným proslovem o laciných gestech, o které bohužel dnes není nouze. Načež navázal děkan s teorií relativizace. O tom, že nemáme používat ale a kdyby.  Tyto dva pojmy relativizace a laciná gesta jsou poselstvím, které i po 45 letech po Palachově smrti zůstává.
Ačkoli mě to mrzí, nejsem schopna už znovu poskládat slova tak, jak je řekli tito pánové. Důvod, proč to píši je ten, že termín 'laciná gesta' mi leží v hlavě už dlouho po tom, co byl vyřčen.
Ono co oproti upálení není laciné?
Jeden z největších problémů naší doby je především to, s jakou falešností jsou daná gesta podávána. Teď všichni budou proti něčemu, protože je to cool. My máme problém s tím být opravdoví. Stát si za svou tváří, svým názorem a obětovat se tomu.
Já nebyla dříve v žádném případě opravdová. Byla jsem v letech, kdy jsem se snažila mermomocí zapadnout a najít si své místo, svojí skupinku.
Je to blbost.

Poselství, závěr... Buďme skuteční. Buďme hrdí na to, že jsme skuteční. Žijme. A žijme naše životy (ha! další klišé). Vždyť kolik lidí umírá v 27 (Janis Joplin, Jim Morrison, Jimi Hendrix, Kurt Cobain, ...) a v 65 už je velká část jedné generace zpopelněna.

Štítky:

Komentáře: 5:

V úterý, ledna 21, 2014 , Blogger Lady Nectarine řekl...

To musel být úžasný zážitek... snad se k filozofické fakultě dostanu, protože ta výstava musí být opravdu znamenitá... naše dějiny jsou naší součástí :))
Jo a slib mi, že nikdy nebudeš psát o svém novém balzámu na rty, protože to by jsi prostě nebyla ty, úúúža PJ! :D

 
V středa, ledna 22, 2014 , Blogger PJ řekl...

Ani nemůžu, ten balzám nemám, ale hodil by se! :D

 
V neděle, ledna 26, 2014 , Anonymous Anonymní řekl...

:) krásné.. o mug cake určite napiše, je to dortíček do hrníčku za 5min z mikrovlnky .)

 
V neděle, ledna 26, 2014 , Blogger PJ řekl...

To zni jako idealni pro me (ne)kucharku :D

 
V pondělí, ledna 27, 2014 , Blogger Biancaprincipessa řekl...

pekne napisane, mohlo to byt zaujimave!

Pozyvam na giveaway o znackove plavky, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2014/01/pripravte-sa-na-leto-sutazte-s-biancou.html

 

Okomentovat

Každý názor se počítá!

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka